Thursday, June 23, 2016

Jenis-Jenis Agihan Zakat



Alhamdulillah, tertunai sudah zakat fitrah yang di wajibkan ke atas aku & juga tanggunganku. Kami 4 beranak jika di darab RM7 x 4 orang cuma RM28 untuk tempoh setahun. Jika aku nak agihkan sendiri nilai RM28 tu kepada asnaf apalah sangat manfaat yang dapat di gunakan oleh mereka. Beras 5kg pun dah berharga RM15, Minyak masak 3kg pun dah hampir RM10. Tak lepas pun lagi nak beli tepung, gula, susu, garam dan lain-lain keperluan asas.

Insya Allah, aku masih meyakini Institusi Zakat / Baitulmal dalam membuat kutipan dan agihan kepada 8 golongan asnaf. Jika aku memberi sendiri kepada asnaf fakir/miskin, apalah nasib asnaf-asnaf lain yang telah termaktub dalam surah At-Taubah ayat 60 kerana mereka juga berhak.

"Sesungguhnya sedekah-sedekah (zakat) itu hanyalah untuk orang-orang fakir, dan orang-orang miskin, dan amil-amil yang mengurusnya, dan orang-orang muallaf yang dijinakkan hatinya, dan untuk hamba-hamba yang hendak memerdekakan dirinya, dan orang-orang yang berhutang, dan untuk (dibelanjakan pada) jalan Allah, dan orang-orang musafir (yang keputusan) dalam perjalanan. (Ketetapan hukum yang demikian itu ialah) sebagai satu ketetapan (yang datangnya) dari Allah. Dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana" - (At-Taubah 9:60)

Berikut adalah jenis-jenis agihan zakat oleh Lembaga Zakat Selangor. Boleh rujuk ke link sini untuk zakat selangor manakala untuk zakat MAIWP boleh tengok kat sini.





Walaubagaimanapun sekiranya ada yang meragui kemanakah perginya kutipan serta kepada siapakah agihan wang zakat fitrah mahupun zakat harta (zakat pendapatan, wang simpanan, emas, perniagaan, dan lain-lain lagi) boleh la melawat ke portal Lembaga Zakat Selangor & MAIWP. (klik pada setiap gambar). Boleh download, baca dan faham. Selebihnya kita berserahlah urusan yang kita tidak ketahui dan bukan dalam pengetahuan kita kepada Allah swt.

http://www.zakatselangor.com.my/laporan-kutipan-dan-agihan-zakat/

http://www.maiwp.gov.my/i/index.php/perkhidmatan-kami/muat-turun/category/23-laporan-tahunan

No comments: