Tuesday, March 06, 2012

Pening Dengan Masalah Wifi

Kepada sesiapa yang pakar dalam bab2 komputer boleh la tolong bagi jalan penyelesaian untuk masalah aku yer.... 





Masalahnya tidak di ketahui punca sebenar namun ianya bersangkut paut dengan masalah wifi. Ianya sering terjadi pada Macbook Pro sahaja dan TIDAK BERLAKU pada Compaq (wife guna windows 7) atau juga iPad si Muaz dan juga iPhone. Maksud aku... sering kali berlaku wifi connection pada MacBook Pro aku tak boleh detect router (modem unifi) sedangkan dalam masa yang sama sekiranya menggunakan laptop lain atau iPad atau juga iPhone tiada masalah dengan wifi connection sekiranya aku nak salahkan router tuh yang menjadi punca MASALAH

TETAPI.... kalau aku nak cakap wifi internal adapter kat MacBook Pro aku yang BERMASALAH, kenapa dalam masa sama ianya boleh detect wifi jiran2 aku (lebih daripada 10 sambungan). Jadi kemusykilan aku yang tengah pening & tak jumpa jawapan adalah memikirkan samada MacBook Pro (wifi internal adapter mungkin?) aku kah yang rosak atau router aku yang tak boleh di guna pakai. Ada kekawan yang pakar mungkin boleh selesai tak masalah ini?

Masalah ini sering on-off dan sudah berbulan2 sebenarnya. Namun jika menggunakan kabel LAN, tak de masalah, cuma wifi sahaja.

10 comments:

Citarasa Rinduan said...

tak lah pakar, tapi macam faham lah masalah ko.. sebenarnya aku ada pengalaman, punca dr lappy tu sendiri..

so,. ko check macbook pro ko punya signal...

anyss said...

Assalamualaikum,
pernah jugak alami macam ni bila dok online guna macam2 wifi yang percuma...contohnya kejab online kat hotel, pas tu pindah online kat rumah, pas tu online lagi kat tempat lain...dia pening gamaknya.

cara saya buat: reset wifi, delate semua punca wifi yang tersenarai dalam laptop tu...kemudian on balik. Biasa jadi je...kalau tak jadi, sila tanya orang yang pakar hu hu hu

eelobor said...

trima kasih buat puan ayu & cik anyss kerana sudi berkongsi pengalaman...

Lya Colours said...

ish tak reti la bab2 masalah teknikal mcm ni. mcm last week streamyx saya problem, call streamyx je dah settle. selamat.hihi

sahromnasrudin said...

ohhh..tidak..maaf ya..

sy bukanlah pakar dlm bidang ini huhuhuhhh

Cik SHiNJU said...

maaf la..betul2 x dapek nolong..
harap ade penyelesaiannye nt yep..

zeqzeq z said...

,elok tengok seting router, bab mac saya tk reti,router tk ngam dgn mac

eelobor said...

Lya Colours: hehehe... tak ramai pompuan yang tau teknikal sebegini...

sahromnasrudin: hehehe.... jawapan ini yang paling saya suku. straight to the point....

Cik Shinju: hehehe... mungkin dah setel kut.... meng"MacGyver"kan sendiri tadi.....

zeqzeq: betul bro.... dah cuba2 main dekat setting router. setakat nie, dah ok. mungkin kah esok lusa jadi kembali????

Sharinginfoz said...

memang tension kalau macam ni kan..... apa lagi potong

Anonymous said...

mcm ni,unifi router tue nak kene setting dulu sebab mac addres x ngam.kene setting dia punya router tu.
-Assisted customer to configure wifi modem with new wifi channel from 6 to 11.

dari saya unifi tech support