Friday, March 16, 2012

Al-Qur'an Ada Jawapannya

KENAPA AKU DIUJI ?





Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: "Kami beriman", sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)? Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian yang demikian), nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang sebenar-benarnya beriman, dan nyata pula apa yang diketahui-Nya tentang orang-orang yang berdusta. - (Al-Ankabut, 29:2-3)


KENAPA AKU TIDAK MENDAPAT APA YANG AKU IDAM-IDAMKAN?




Kamu diwajibkan berperang (untuk menentang pencerobohan) sedang peperangan itu ialah perkara yang kamu benci; dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya.- (Al-Baqarah, 2:216)


KENAPA UJIAN SEBERAT INI?




Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Mereka berdoa dengan berkata): "Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami ! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir". - (Al-Baqarah, 2:286)


RASA KECEWA?




Dan janganlah kamu merasa lemah (dalam perjuangan mempertahan dan menegakkan Islam), dan janganlah kamu berdukacita (terhadap apa yang akan menimpa kamu), padahal kamulah orang-orang yang tertinggi (mengatasi musuh dengan mencapai kemenangan) jika kamu orang-orang yang (sungguh-sungguh) beriman. - (Al-Imran, 3:139)


BAGAIMANA AKU HARUS MENGHADAPINYA?




Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan).  - (Al-Imran, 3:200)


APA YANG AKU DAPAT DARI SEMUA INI?





Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang yang beriman akan jiwa mereka dan harta benda mereka dengan (balasan) bahawa mereka akan beroleh Syurga, (disebabkan) mereka berjuang pada jalan Allah maka (di antara) mereka ada yang membunuh dan terbunuh. (Balasan Syurga yang demikian ialah) sebagai janji yang benar yang ditetapkan oleh Allah di dalam (Kitab-kitab) Taurat dan Injil serta Al-Quran; dan siapakah lagi yang lebih menyempurnakan janjinya daripada Allah? Oleh itu, bergembiralah dengan jualan yang kamu jalankan jual-belinya itu, dan (ketahuilah bahawa) jual-beli (yang seperti itu) ialah kemenangan yang besar. - (At-Taubah, 9:111)

KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?




Kemudian jika mereka berpaling ingkar, maka katakanlah (wahai Muhammad): "cukuplah bagiku Allah (yang menolong dan memeliharaku), tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia; kepadaNya aku berserah diri, dan Dia lah yang mempunyai Arasy yang besar."- (At-Taubah, 9:129)


AKU TIDAK DAPAT BERTAHAN LAGI!!!!!




Wahai anak-anakku! Pergilah dan intiplah khabar berita mengenai Yusuf dan saudaranya (Bunyamin), dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat serta pertolongan Allah. Sesungguhnya tidak berputus asa dari rahmat dan pertolongan Allah itu melainkan kaum yang kafir". - (Yusuf, 12:87)


9 comments:

Sharinginfoz said...

thanks bro..... satu entri yang sangat bagus....

Cik SHiNJU said...

Jazakallah Khair...
Selalu menghayatinya bila stress...
Alhamdulillah sgt berkesan.

mamawana said...

Assalamualaikum

Bagus2 sesangat perkongsian ini. Kita semua pernah dan akan tetap diuji. Tak jemu membaca berkali2. Memahami terjemahan dan tafsiran ini bagai memujuk hati, mencekalkan hati dan menambah cinta Illahi. Semoga diberkati.

Lya Colours said...

good sharing bang =)

kasihibu said...

terima kasih di atas perkongsian ilmu di jumaat yang mulia ini.

cheqna said...

jangan ditanya KENAPA
sebab hanya ALLAH yang maha mengetahui segalanya

*∽ IZAN ∽* said...

gud sharingg.. muhasabah diri huhu

anyss said...

Assalamualaikum,
Walaupun dah baca banyak kali...tetap tak jemu untuk baca lagi dan lagi

Allah hanya uji hambaNya yang mampu sahaja, jadi...tabahlah!

sarah said...

nabi tinggalkan kita al-quran dan sunah..jika berpegang teguh pada kedua2nya..tidak akan sesat kita