Sunday, April 03, 2011

Maghi Belaja Bahaso Kelate

Yang nie aku ambik kat facebook. Dah lama pun malah dah lupa sumber yang asal. Entah ler saper yang kumpul2 kan patah2 perkataan & makna nih. Bagi sesiapa yang nak belajar & nak ambik2 tahu sedikit sebanyak pun di alu-alukan. Malah sesapa yang tak nak ambik tahu pun tak kesah gak, boleh jer tekan butang pangkah tuh. Tak salah kut sambil2 aku nak promosikan negeri sendiri. Huhuhu.....layanzzzz


1. Agah = sombong
2. Aloh la = mengeluh
3. Bekok = bergurau
4. Bekwoh = kenduri,biasanya kenduri kawin
5. Bera = lari bertempiaran
6. Beso = biasa
7. Blana = banyak-kuantiti yg banyak
8. Blana-kokna = terlalu banyak
9. Blarok = berarak semasa majlis kawin
10. Bleber = berleter
11. Blengah = rasa tidak selesa-melekit
12. Blikat = bahagian belakang badan
13. Bojen = fesyen atau style rambut
14. Borak = semakin parah-sakit
15. Brehi = menyukai atau minat
16. Brembah = bergaduh- utk haiwan
17. Brona = membuat perangai-menangis
18. Brunga = berlari
19. Cakduh = mereka yg kurang kemas
20. Cakpuh-cakpuh = perbuatan melompat2
21. Cedung = bersawah
22. Cekak = larat
23. Cetong = gayung
24. Cok = cangkul
25. Cokek = mencucuk jari ke pinggan org lain
26. Cokoh = duduk
27. Colek = pencicah
28. Come-lote = terlalu cantik
29. Culah = liar,tidak jinak(haiwan)
30. Derak = keluar bersiar-siar
31. Dumoh = rumah
32. Ejas = memikat
33. Gege = bising
34. Glecoh = tergelincir
35. Glegaa = lantai
36. Gorek = pengasah pensel
37. Grentok = jambatan
38. Gubak = kedudukan yg terakhir
39. Hambak = mengejar
40. Hudoh-banga = sangat hodoh
41. Igak = tangkap
42. Itee-lege = terlalu hitam
43. Jelo = terlebih
44. Jenero = tertido
45. Jerik = menangis
46. Jet = perbuatan menendang
47. Jolo = betul
48. Jula = dahan pokok
49. Kalar = pensel warna
50. Kale = pensel
51. Kekoh = gigit
52. Kelik = balik
53. Kemah-kemim = ikatan yg terlalu ketat
54. Kerah-kejun = kaku
55. Khenak = membuat jahat
56. Kicik = membuang air besar tidak sengaja(sedikit)
57. Kore = sejenis alat utk memarut kelapa
58. Kube-lembe = berselerak
59. Kuca-bara = berselerak
60. Kura = menconteng
61. Lak’eh = tidak bermaya
62. Lorak = melakukan kerja kelam kabut(nak cepat)
63. Manis-letin = amat manis
64. Masem-purik = amat manis
65. Masin-perak = amat masin
66. Meroh-mere = merah padam
67. Meroh-nyalo = merah yg sgt terang
68. Meta = sekejap
69. Mokte = rambutan
70. Mongek = pembonceng motosikal
71. Mulo = masa lampau
72. Nacar = terlajak
73. Ngelik = mengelak dari sesuatu
74. Ngenkok = menyenkeh
75. Ngolek = gelecek bola
76. Nyetok = kejang
77. Pahit-lepe = terlalu pahit
78. Panah-cen-cen = amat panas(cuaca)
79. Parok = parah
80. Pekong = membaling sesuatu
81. Perik = serik
82. Pitih = duit
83. Prange = tempat letak ikan utk dibakar
84. Puteh-lepuk = amat putih
85. Ralik = berkhayal atau mengelamun
86. Rekngan-napun =ringan sangat
87. Repih = mematahkan
88. Royak = beritahu
89. Samah = 50 sen
90. Sengonti = betul-betul(tidak tipu)
91. Sokmo = selalu
92. Suloh = dahi yg luas
93. Sumbak = tertekan
94. Tawa-leba = tawar
95. Tebolah = cuai
96. Tiok = menangis
97. Tok rok = tidak larat
98. Trembe = benda yg tergantung tp tidak kemas spt baju
99. Tubik = keluar
100. Turik = sakit telinga akibat bunyi bising


Ada sesetengah perkataan mempunyai sabdu dan ini mempengaruhi cara sebutan. Boleh juga baca di sini untuk pemahaman. Kalau ada yang nak tambah lagi pun di alu2 jugak. Nak bertanya pun boleh jugak kalau kurang sket dari segi pemahamannya.

18 comments:

Piah Becok said...

jabir - plastik
jebur - botol

kakchik@ella said...

ni orghe kelate maghi ni. sygnya kc tak pandai berbahasa kelantan sbb lahir dan besar di kl. hihihi ..

Kalamhati said...

tu dio..chekgu klate maghi doh..hehe best2!
sambung lg chekgu!sayo nok duk mejo depe skali..haha

Citarasa Rinduan said...

peeh!!
menarik nie...
beb thanks..aku nak kena print nie...
nak belajor bahasa kelantan..hehehe

PS: sempat ker daku??

Sharinginfoz said...

Tapi rasanya ramai yang menghadapi masalah nak sebut

mama maman said...

hhhaaaa.... banyak kali kena celik baru betul sebut... terok ambo dok..???

relevan said...

Relevan Sokmo = Relevan Selalu ..

bunga said...

haha..untungnya jadi warga negeri kelantan..hehe

Kakzakie said...

Suka pulak kakak membaca satu-persatu. Boleh buat dictionery eelobor.

sahromnasrudin said...

opis takde ore kelate..so, banyak dah lupo huhuhhh

Amy Syaquena said...

amy suka entri nie coz amy dah menetap di kalntan dah 2 tahun lebih tapi sepatah haram x pandai kecek..leh belajar nie mekasih en.eelobor ia sangat membantu amy...

wahida said...

saya suka belajar pelbagai bahasa..tapi hak kelate ni payah sikit la saya rasa sbb lain tulis lain lak sebut dia...huhu...nasib ada kwn opis org kelate boleh duk ajar sebutan saya...

budak kampung said...

perghhhh agak susah mau menyebut....berbelit lidah aku ni haaa

azzey said...

yg 'sokmo'tu mmg fhm sgt..:)

mama tisya said...

wah byk tul perkataan nye..saya pn ore kelate

BRO_MONDAY said...

bro eelobor : ambo orey kelate, i/c pun -03- , lahir di kg.tawang bachok KB...tapi dok KL dari kecik sampai besar...kijo pun sini...guano² pun, tengkiu lah sudi share info terbaik ni...ai laik dis...('',)

BRO_MONDAY said...

bro eelobor : minta izin share kat FB ai tau...tengkiu²...koh koh koh

eelobor said...

Bro Monday: silakan...huhuhuhu