Friday, April 08, 2011

Maghi Belaja Bahaso Kelate - Part 2

Sebelum ini aku pernah membuat entri belajar bahasa kelantan. Sesiapa yang tertinggal boleh la klik kat sini kerana ini mungkin akan membantu anda sekiranya berminat untuk terus membaca entri kat bawah nih. Aku tak pernah lagi lagi membuat apa sebarang contest ker GA ker atau apa2 yang berkaitan dengannya. Aku juga tak berminat nak buat kerana aku pun tak berapa minat nak joint gak bilamana nama aku kena tag.

Namun, di bawah nie ada soalan2 yang mana mungkin boleh meningkatkan pemahaman korang jika mempunyai kekawan 'oghe kelate". Ini bukan peraduan, tetapi aku berniat nak menyumbangkan sedikit dan berkongsi daripada hasil yang aku dapat daripada cek nuffnang sebelum ini dengan sesiapa yang dapat menjawab dengan tepat kesemua soalan dengan betul.


Syaratnya cukup mudah.

1. Berminat nak menyertai.
2. Tak semestinya followers aku sahaja & terbuka kepada semua.
3. Tak payah nak buat entri khas dan link ke ruangan aku dan cuma jawap dalam bahagian komen ini jer. Senang jer kan? Tapi kalau nak tolong promote, aku ucapkan terima kasih berbanyak jer....
4. "Oghe kelate" buleh teka jer...tapi takde hadiah. Huhuhu...kalau salah mesti celup punya produk. hihihihihi

Hadiah???? Takde la lumayan bagai. Cuma sekadar untuk memeriahkan jer. Hadiah akan di beri kepada 5 orang yang dapat menjawab soalan dengan tepat & pantas. Tempoh penyertaan kepada tak lama sangat pun. Jawapan yang di beri tidak akan di siarkan buat masa sekarang bagi mengelakkan ada yang meniru. Huhuhu....selamat menyertai yer bagi mana yang berminat tuh.

SELAMAT MENEKA MANA YANG BETUL.....


1.Daba baju gumbey soyok ghabok...

A. Kolar baju Melayu koyak rabak
B. Butang baju Melayu patah 2
C. Si baju hijau sedang bertugas
D. Baju bundle 2 helai 5 ringgit

2.Mamoh woh topoh bowoh ghetok...

A. Memakai terompah yang retak
B. Makan buah bawah almari
C. Kunyah epal bawah jambatan
D. Kunyah jambatan sehingga retak

3.Buh pelepong nga khropeh aye dale lonjok...

A. Simpan tea Boh dan ayam dalam pelampong
B. Simpan hati dgn isi ayam dalam mangkuk
C. Ayam den lapeh
D. Isi paru-paru dgn tulang ayam dalam mangkuk tingkat

4.Skeleng belana daley celeng...
A. Duit banyak dalam dompet
B. Syiling berlambak dalam tabung
C. Kumpulan Wang Simpanan Pekerja
D. Wang melimpah atas siling

5.Cha sumbak,air beladong pah katah jemoghey...

A. Longkang tersumbat,air melimpah sampai anjung rumah
B. Sami order tauhu sumbat & jus buah
C. Parit tersekat,air melimpah ke dalam rumah
D. Rumah kos rendah hadapi catuan air

6.Teykedaghoh sekuk liuk atah balasoh...

A. Curi wang dalam tabung surau
B. Makan biskut lemau di surau
C. Biskut Tiger punca darah tinggi
D. Santap biskut kering di masjid

7.Gatih teksi deghah gak,loghak ni...

A. Pandu teksi laju sikit,ade hal ni
B. Kayuh basikal kejar teksi
C. Kayuh beca laju sikit,nak cepat ni
D. Teksi beroperasi tanpa meter

8.Duk cokoh bley-bley behey beledo...

A. Lepak-lepak sambil makan puding
B. Duduk sambil makan agar-agar
C. Tony Blair menari ballet
D. Bersembang bla-bla sambil dengar lagu balada

9.Selok doh ko nyeylo?

A. Jendela dah kunci belum?
B. Pengsan di jendela
C. Awas penyeluk saku
D. Tingkap dah tutup ke?

10.Koho do'oh goli kudo bola...
A. Goalkeeper mengambil sepakan gol
B. Kuda dari N.Sembilan yang geli bermain bola
C. Penjaga gol menggeletek kuda
D. Perlahan sgt penjaga gol tendang bola

Aku dapat soalan nie melalui kiriman email seorang kawan. Jika pernah terjumpa dan mengetahui jawapan pun boleh jugak untuk menyertai.

42 comments:

sahromnasrudin said...

mak aiii..aku dok pahe la...huhuhuhh

NM02 said...

1. A
2. C
3. D
4. B
5. A
6. B
7. C
8. B
9. A
10. D

http://my-niezzareena02.blogspot.com

wahida said...

nak teka!!

1) A
2) C
3) D
4) B
5) A
6) B
7) C
8) B
9) A
10)D
ni saya buat ngan kawan saya ni..harap2 mengena...hehehe...

ni URL saya:
http://wahidayatulaswa.blogspot.com

suka lak teka mcm ni...ngeh ngeh..

ainhany said...

hihi...markah penuhlaaa lagu nie..telur tak pecah2..Semuanya tak tau nak dijawab kecuali dengan dadu...Memang kagumlaa bhasa kelantan nooo..

~nadyahoney~ said...

sy nak jwb ye sbb sy org selangor..just kwn jer ramai org kelantan

1-A
2-B
3-B
4-B
5-A
6-B
7-A
8-B
9-A
10-D

NM02 said...

tak sabar nak tau sape yg betul nih

eelobor said...

NM02: satu opis tak ngan wahida? huhuuhuhu?

JunAina said...

anok pereleh nak jawak soale...

1. A
2. C
3. D
4. B
5. A
6. B
7. C
8. C
9. A
10.D

hahahaaa...guaner gamok eelobor...pandai dak k.aina...

sarah-najwan said...

ambo klate celup sb dok kuantan..keh3..ambo teraso nok joinlah..bule la deh..heehe

1. A
2. C
3. D
4. B
5. A
6. B
7. C
8. B
9. A
10. D

hehe..agak2 betul seme ke?
ni klate pekat soklea dia ni..hahahhaa

wahida said...

tapi dlm syarat tak ckp kan satu opis tak leh masuk....

kiteorg tak main tipu tau...hehe...

mama maman said...

sy cuba jawab

1.A
2.C
3.D
4.B
5.A
6.D
7.C
8.B
9.A
10.D


Keh..keh...:)

eelobor said...

akuanakpahang has left a new comment on your post "Maghi Belaja Bahaso Kelate - Part 2":

HAREM TO'PEHE SO BUTIR ABUK AMBO HEEHEHE...:)

sorry terdelete komen.... hihihihi

eelobor said...

JunAina: salah satu... huhuhu, tapi percubaan menarik. terima kasih kerana sudi menyertai.

mama maman: huhuhu, akibat dok KL lama sangat kut dan dah tukar IC jadi orang selangor. salah satu soalan.....apapun terima kasih kerana sudi menyertai

Camie Shid said...

Hahaha... ore klate sdiri pong duk ssero ado hok x pehe tu.... heheee...

eelobor said...

camie shid pun buleh tra jawak. kito tra tengok sket "grammer" demo. huhuhuhu

eelobor said...

nadyahoney: salah 2 soalan...huhuhu, terima kasih kerana sudi meluangkan masa berharga anda....hihihihi

Amy Syaquena said...

En.eelobor thanks jemput amy.. Walaupun dah dok lame kat sini tapi amy tak pandai kecek..sikit2 buleh la..nak tanya hubby2 lak x de ni gi set up dewan untuk mesyuarat esok huhuhu jadi amy belasah je la erk..

1-A
2-C
3-D
4-B
5-A
6-B
7-C
8-B
9-A
10-D

Kalau salah jangan salahkan amy sebab amy 100% ore luar huhuhu~

anyss said...

Assalamualaikum,
Fuyoooooooo klasiknyoooo soklan. mana ore paka dah wah topoh lor ni...rama dah tak tahu gapo dia woh topoh tu hu hu hu

Amy Syaquena said...

Amy bagi support untuk segmen nie hehehe....


http://sinarraudah.blogspot.com/2011/04/tercabar-dengan-blogger-eelobor.html

eelobor said...

anyss: tra la jawak....nok tahu demo kelate celuk kor dok. huhuhuhuh

amy: terima kasih banyak2....

Cikgu CTE said...

saya ni bukan orang kelantan tapi:

1.A
2.c
3.d
4.b
5.a
6.b
7.c
8.b
9.a
10.d

kalau salah tolong tujukkan...

-iNtAnAdiA- said...

kawe pun nk try jawab gok...mitok-mitok betul blako
1)A
2)C
3)D
4)B
5)A
6)B
7)C
8)B
9)A
10)D

kakcik said...

Walaupun terlambata, kakcik nak cuba juga...
1 -A
2 -C
3 -D
4 -B
5 -A
6 -B
7 -A
8 -A
9 -A
10 -D

cik pulau said...

ambo nk join jugop buleh dop?? tp xdop adioh ko?? hahaha

1.A
2.C
3.D
4.B
5.A
6.B
7.C
8.B
9.D
10.D

Cik SHiNJU said...

Nak try...ingt2 lupe ghoyak kelate nih,..hihi :P

1. A
2.C
3.D
4.B
5.A
6.B
7.C
8.B
9.A
10.D

Dlm tiap2 soklan tu ade 1-2 perkataan jer saya dpt agak..heheh..

eelobor said...

cik pulau: 2 soalan salah di teka. apapun, terima kasih yer kerana menyertai segmen suka2 tanpa hadiah kepada yang kalah nih. huhuhuhu

kakcik: hehehe, terima kasih kerana sudi meluangkan masa untuk membaca soalan & menjawab. dah hampir tepat tapi 2 salah. hihihihi

amyeryn said...

no 1= A

no 2=C

no 3 = D

no 4 = B

no 5=A

no 6=D

no 7=C

no 8=B

no 9=A

no 10=D

btul tk??

amyeryn ni mama tisya tau...:)pyh gk nk pehe ayt tu..sajo suko2 try

eelobor said...

amyeryn aka mama tisya, ada salah satu ler. hehehehe, terima kasih kerana sudi mencuba yer

mama maman said...

salah lagi ke..?? hhhaaaa.... ambo belum tukar ic lagi.. biar la.. kot2 boleh wei alase nak kelik mengundi kan... keh..keh....

p/s: kalu tak tukar ic gak.. pas sudah la x leh ngundi... hhhmmm xpa kalih dok...

azieazah said...

Alaaa... dah tak sempat dah. heheheh

amyeryn said...

sekut liuk tk prasan...hehehehhe

sayangsayangibu said...

1. A
2. A
3. B
4. B
5. A
6. B
7. C
8. B
9. A
10.D

salam kenalan dari amy blog.. ;p

sesajo nak asah pandai lagi tak loghat pantai timur ;p
lamo doh kuar dari dungung nung... (,")

eelobor said...

mama maman: awak kan dah separuh2.... memang betul lah kalau ada beberapa yang awak dah tak ingat lagi. huhuuhuhuh

azieazah: hehehe, nak jawab gak apa salahnya, janji jangan tengok jawapan yang di beri orang lain...

amyeryn: hahahhaa, sekuk liuk sedak make cicoh teh panah

sayangsayangibu: terima kasih kerana sudi menjawab. ada 2 yang tidak tepat. hehehe, memang dah berkarat kut, nak keno asah balik

sayangsayangibu said...

lain kali kita belajar lagi ye..
bila sya duk kedah kena belajar loghat kedah pulak, bila duk di k.langat ni kena belajar bahasa jawa ;p

sayangsayangibu said...

ehh..lupa nak tanya yg mana soklan tak betul jawapan tu nak gak tahu.

eelobor said...

soalan no 2 & 3, jawapan yang sebenar adalah C & D

Lya Colours said...

salam. saya orang melaka. tapi nak join je. menambah knowledge loghat2 yg ada di msia ni. kalau salah tolong ajarkan. hihi


1) A
2) C
3) D
4) B
5) A
6) B
7) C
8) B
9) A
10) D

http://lyacolours.blogspot.com

eelobor said...

lya colours: memang hebat demo... huhuhuhu

BRO_MONDAY said...

bro eelobor : wah!!! menarik ni!!! tapi macam dah tutup je ... sebab ai tengok komen² beserta jawapan dah pun keluar ni ha...adeh!!! mei bi lain kali dapat join...best!!!

nidus2 said...

Ambo serupo nga jawape Sharomnasruddin....ambo orghe Salor jah.

Pighah tahu ko?

eelobor said...

huhuhuh...lamo doh tok denga ore sebut "pighah"

Bionic women said...

salam kenal
nnti check hok kito buleh??? kito wat entry..

http://violetgloves.blogspot.com/2011/04/moh-kecek-klate-ada-brannnn.html

Kito buke ore klate, tapi nikoh ngan ore klate..baru 4 thun jah blaja kecek klate..