Wednesday, March 16, 2011

Cara Mudah Mengatasi Bila Tercekik Tulang

Tadi aku terbaca dalam blog puteri ain yang tercekik tulang. Bermacam2 petua dan cara samada secara moden atau tradisional telah di gunakan oleh puteri ain bagi mengatasi masalah tersebut. Antaranya seperti:
  1. menelan nasi yang di gumpal dengan syarat jangan di kunyah
  2. minum air dalam jumlah yang banyak
  3. minum air dalam senduk dengan membaca kalimah Bismillah
Kesemua antara cara2 tersebut, mungkin berkesan dengan sesetengah orang dan mungkin juga tak berapa berkesan. Jika ada antara pembaca yang mempunyai petua bolehlah berkongsi di bahagian komen. Namun aku pernah membuat entri berkenaan petua tersebut. Boleh baca dalam entri Petua Tercekik Tulang.

Caranya cukup mudah dan senang. Jika bagi mereka yang nak mencuba, selamat mencuba yer. Namun keselamatan atas tanggungjawab masing2. Aku tak bertanggungjawab sekiranya ada yang tak berkesan atau ada effect lain pada korang. Namun boleh mencuba. Sila klik sini.

12 comments:

nasero said...

boleh pakai petua ni, ambo pernah try tapi dengan selawat 3 kali..kepal nasi kosong gitu la...tapi tulng ikan la, tulang lembu rasanyo tok de kepal nasik kot..arwah terus

eelobor said...

petua orang lama2... hihihi.

Citarasa Rinduan said...

aduh...aku baca entry ko ttg kisah mak ko...
mmg buat aku gelak sampai en zalie pandang2...hahahha..
tapi mujarab tu...
takut aku nak try...hehehe

puteri ain said...

saya rasa sangat2 terharu...hehe..
anda buat entry ni..:) hehe..thanks sangat2 :)

really appreciate ..:)

eelobor said...

ayu: ko nie, jangan mengilai tengah2 malam, nanti jadi cam HKLBR. hihihihi

puteri ain: hihihihi, apa salahnya kita berkongsi kan? huhuhuhu

srikandi cinta said...

nice entry
.tq bagi info nie yer awk.
syer sgt suke maklumat ni :)

ainnoraini said...

mak kak ain ajar cara yg no.1..selawat 3x pas tu telan nasi tu...

Sham said...

minum air sambil tu korek telinga...eh baleh pakai ke...?

eelobor said...

SC: hehehe....terima kasih kerana sudi baca dan bertandang sini

ainnoraini: mak saya pun pernah cakap gitu gak

sham: hehehe, boleh di cuba tuh. tapi jangan di amalkan dengan korek idung sekali yer... huhuhuhu

kakcik said...

Luruskan tangan ke atas dan sebut SUPERMAN RETURNS??? Adoi... tersedak kakcik! :)

makdara TERdiva said...

lagi 1 petua yg adik akak selalu guna mase dorang kecik2 dulu..

tuang sikit air masak dlm piring lepas tu suruh kucing minum sikit air tu, pastu kita amik air tu dan minum..insyaAllah dah tak tercekik..tapi sebelum minum selawat dulu :)

azzey said...

Klu org tua ada yg suruh telan pisang...:)