Friday, March 11, 2011

Apa Petua Nak Hilangkan Batuk?

Pagi ni takde entri terbaru nak aku update sebab takde idea. Ada banyak gak berita2 menarik kat akhbar, tapi tak kan nak kongsi pasal berita jer ari2 kan. Korang pun boleh masuk baca sendiri kan. Apapun aku nak ucapkan terima kasih pada blogger Azzeyatin kerana bertanya tentang batuk aku.

Aku bab batuk nie memang susah nak elok. Bak kata lain, senang nak dapat batuk tapi susah nak sembuh. Mungkin kerana antibodi dalam badan aku yang melawan virus2 batuk nie dah lemah sangat dan sudah tak berfungsi. Selalunya hingga ke 6-7 botol ubat batuk baru la boleh sembuh. Yang terbaru nie dah nak abih botol ke-3.

Semalam pun siap beli ubat antibiotik lagi. Dah hampir 2 minggu tak tidur dalam bilik aircond sebab sejuk pun punca batuk gak. Minuman berais memang aku dah tak sentuh. Makanan bergoreng masih lagi...sebab takkan nak makan yang kuah atau sup jer ari2 kan. Apa lagi petua yer yang boleh aku amalkan lagi untuk nak kasi cepat sket sembuh batuk aku nie. Batuk aku nie boleh tahan jugak tahap kronik nya.

Setakat beli ubat farmasi macam gitu jer lah. Pernah sekali aku ke klinik kerajaan. Memang bagus sebab di beri ubat antibiotik dan ubat batuk. Masalahnya, tunggu lunya la berjam. Ubat batuk hanya di beri 45ml jer. Cukup2 untuk 3 kali makan iaitu bersamaan dengan sehari. Apa punya doktor ler. Akhirnya esok kena sambung beli ubat batuk kat farmasi balik. Takkan nak gi tunggu berjam2 lagi semata2 nak mendapatkan 45ml. Buang masa betul.

Jalan sket kena cukai ler. Makan kat restoran pun kena cukai. Serba serbi dalam hidup kena cukai. Tapi bila nak dapatkan ubat.....hampeh.

18 comments:

Ayuni said...

ubat batuk cap ibu dan anak....

eelobor said...

udah cuba....tak berkesan gak

wahida said...

eh, saya pun tgh batuk berkahak ni...dah lama x baik2 jugak...huhu...saya pun x reti nak bg solution sbb saya pun pening dah mcm2 ubat saya mkn....

JunAina said...

ada orang makan kicap + ngan air limau nipis...tak pun air limau ngan madu. perah je masuk kicap atau madu dalam dudu terus masuk mulut macam makan ubat...

eelobor said...

wahida: mungkin bermusim kut dan juga faktor cuaca

junaina: terima kasih akak, selalunya madu + air limau nipis jer. ngan kicap tak pernah cuba lagi. tapi ada baiknya juga di cuba kan? tak salah pun mencuba....

kakcik said...

Along anak kakcik pun batuk dah beberapa hari. Makan ubat pun tak baik lagi. Risau juga kakcik, InsyaAllah 3 minggu lagi dia nak berangkat ke Tanah Suci.

Citarasa Rinduan said...

awat ko tak tanya aku>>

ambil madu dan limau kasturi...minum..insyallah...serta merta baik..

NM02 said...

org tua2 kata cuba minum air selasih sebab selasih tu boleh tarikh kahak. iye ke tidak tak tau le den. hehehe

Kakzakie said...

Sekarang musim batuk. Cuba ambil madu campur dengan lemon. Tak ada lemon guna limau purut pun boleh. Selawat sebelum minum (lebih baik masa nak tidur) petua juga tau. Kalau nak suara merdu pun boleh guna cara ini. Hehehe.....

Anonymous said...

cuba makan askrim strawberi..ada member makan, berkesan...

mama maman said...

Cuba la minum air asam jawa... maybe baik... usaha tangga kejayaan..:)

Sharinginfoz said...

ada org cakap perah asam limau ngan kicap, entahlah boleh hilangkan batuk ke tak

sarah-najwan said...

madu+limau nipis..

ada blogger angah cakap..nenek dia bg petua..minum kicap..elok katanya..ce try deh...

semoga cepat sembuh deh...

eelobor said...

terima kasih semua, Insya Allah akan di cuba petua2 yang di berikan...

Angin Selat Melaka said...

As'kum, eelobor...

Salah satu cara nak hilangkan batuk ni, adalah dgn men-singkir-kan kahak dan lendir yg ada di tekak. Kaedah rawatan ada di:

Petua mengubat batuk

Semoga berjaya. Thanks.

abglan said...

aiyak... nak cari rawatan batuk jgk

arm.cruz said...

potong je leher tu...
then ilang la batok tu...
haha....

mirol93 said...

mkn ubat batok jgn gune sudu besi....