Tuesday, January 11, 2011

Gambar Pesawat AirAsia Terbabas



Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching yang ditutup sejak malam tadi selepas pesawat AirAsia terbabas ketika mendarat, dijangka terus ditutup untuk semua penerbangan sehingga diberitahu kelak.

Malaysia Airports Berhad (MAB) memberitahu sebanyak 24 penerbangan terjejas setakat 11 pagi ini.

Hanya satu penerbangan dibenarkan berlepas dari lapangan terbang itu pada pukul 7.30 pagi ini iaitu MH2505 ke Kuala Lumpur, kata MAB.



Penerbangan lain yang terjejas termasuk 11 membabitkan AirAsia, lapan Penerbangan Malaysia dan lima penerbangan MASWings.

Penumpang yang berkenaan dinasihatkan agar menghubungi syarikat penerbangan masing-masing bagi mengetahui perkembangan lanjut mengenai perkara itu.

MAB berkata dalam kejadianjam 10.02 malam semalam itu, penerbangan AK5218 yang berlepas dari Terminal Penerbangan Tambang Murah (LCCT) Kuala Lumpur terbabas dari landasan ketika mendarat dalam keadaan hujan lebat.



Usaha mengalihkan pesawat itu sedang dilakukan namun berdepan kesukaran berikutan keadaan hujan lebat yang melanda sejak semalam, kata MAB.

Sementara itu Menteri Pengangkutan Datuk Seri Kong Cho Ha memberitahu pemberita hari ini, pesawat itu membawa 124 penumpang dan enam anak kapal.

Empat penumpang mengalami cedera ringan dan dirawat di hospital di Kuching, katanya ketika ditemui selepas merasmikan Persidangan Maritim Kebangsaan di Kuala Lumpur.


17 comments:

n.hasleena said...

Salam...ishhh menakutkan..

efa nur said...

subhanallah...takut nya..risau pulak nak naik kapal terbang lagi..huhu

mintak la tak berlaku lg kejadian cmnie lepas nie..

Sharinginfoz said...

menakutkan juga

Hanis MY said...

ee menakutkan lah... nauzubillah.. stuju dengan efa nur semoga tak berlalu lg perkara mcm ni...

Citarasa Rinduan said...

teringin nak naik kapal terbang..
harap sangat kes nie tak membantutkan hasrat.....

azieazah said...

Moga menjadi pengajaran buat mereka yang terlibat.

Tu berapa puluh ribu plak kerugian agaknya...

sarah-najwan said...

takutnya...mmg takut
kalu apa2 hal..tau saje lah kapa nih..huhu

akak ade gak pglmn naik goni..8 jam atas air asia..alhamdulillah xde apa2..spnjg 8 jam..pucat jah muko..napok muka bumi msia baru ceria sket..takut weh..

relevan said...

Tiada yang maut ke?..

HonEyBuNNy said...

ni takut pulak nak naik flight...heheh

*∽ IZAN ∽* said...

uikss... bahaya gak tuh

Kalamhati said...

nasib baik masa kakchik duk ulang alik swak dulu tak penah berlaku kejadian cemni..huhu

sweetsal said...

baru nak merasa naik airasia gi jepun, terhempas pulak memang menakutkan..huhu

anyss said...

Salam,

Saya pernah alami situasi macam ni. Awal tahun 2000, MAS pernah tergelincir dr landasan di Airport KB. Penerbangan jam 7.40 mlm, tergelincir dalam hujan juga tapi semasa nak berlepas, masih jejak bumi lagi. Akhirnya penerbangan ditunda hingga 11 malam dengan kapal lain. Seram sejuk je nak naik belon seterusnya tu...

My MiRa said...

seram.....malang tu tak berbau kan....mintak dijauhkan lah dari benda2 macam ni kan.....

salam kenal

Cik SHiNJU said...

Mujur terbabas,kala terhempas lg teruk...kesian ke pilot ter..menjawab jelah pasni...

eelobor said...

relaevan: kalu ikut laporan tersebut hanya 4 orang yang cedera dan tak di maklum pula yang maut. rasanya macam takde kut....

a.z.r.i.n.a.03.07 said...

teringat yang di Iran...

aduhai..menakutkan.