Thursday, October 07, 2010

Kisah Pengantin Baru

Tadi aku ada terbaca satu kisah dekat laman blog kak azie tentang satu cerita. Jadi aku rasa rugi jika tak kongsi dengan korang citer nie. Selamat membaca yer.

Mak Minah dan Pak Mat ada 4 orang anak perempuan yang sangat disayangi iaitu Siti, Seri, Murni dan Suri. Satu hari mereka berpakat untuk kawinkan anak-anak ini serentak.

Selepas selamat diijabkabulkan, keempat-empat anak itu pun bercadang untuk pegi honeymoon. Siti pegi honeymoon ke Pulau Langkawi, Seri ke Pulau Tioman, Murni ke Pulau Kapas dan Suri ke Pulau Pangkor.

Sebelum pegi Mak Minah dan Pak Mat berpesan, “Nanti jgn lupa hantar berita pada mak dan ayah. Ceritakan macam mana honeymoon korang. Tak payah tulis panjang2, pakai kod iklan aja dah cukup. Ringkas, padat dan cepat.” panjang lebar Mak Minah memberi arahan pada anak2nya.

Seminggu lepas tu depa terimalah surat dari Siti yang bertulis ‘Standard Chartered’. Tercari2lah kedua suami isteri ni iklan Standard Chartered dan bila jumpa tersenyum le kedua2nya membaca iklan yang bertulis ‘Besar, teguh dan peramah’.. Bahagialah Si Siti rupanya.

Esoknya terima pula surat Seri yang bertulis ‘Nescafe’. Carilah iklan Nescafe dan tersenyum lagi keduanya membaca iklan yang bertulis ‘Nikmatnya hingga ke titisan yang terakhir’ Bahagialah Si Seri rupanya...

Selang beberapa hari kemudian, tiba pula surat Murni bertulis ‘KFC’. Carilah iklan KFC dan tersenyum keduanya membaca iklan yang bertulis ‘Hingga Menjilat Jari’... Bahagialah Si Murni rupanya.

Seminggu berlalu, tiada surat dari Suri, Mak Minah dan Pak Mat dah risau. Dua minggu... tak ada jugak.. masuk minggu ke tiga baru sampai surat dari Suri dengan isi kandungannya ‘AIR ASIA’.

Bergegas le Mak Minah cari iklan penerbangan tu sbb tak sabar nak tau apa yg jadi kat anak bongsunya. Bila dibaca. Mak Minah dan Pak Mat terkulat2 tak tau nak senyum atau menangis.. Apa motto iklan itu...?? ‘7 KALI SEMINGGU..3 JAM SEKALI.. TANPA HENTI’

nota: cerita di atas tidak ada kena mengena dengan yang hidup atau yang mati. watak2 di atas kemungkinan hanya kebetulan dan hanya sebagai gurauan dan jenaka.




16 comments:

*∽ IZAN ∽* said...

adoyaiii... geli usus perutt..kekekekeke

eelobor said...

izan: itu baru mukaddimah nya....

anyss said...

Salam,
Gelak guling2 gak walaupun dah banyak kali baca ;)

manje said...

aduyai... iklan je kan tuh? haha

e'an said...

idea kepala hotok sapo lah ni...

wanlayang said...

adoi la..aku yg bca nie pow leh tsyum gelak sorg2..ingt cte apo td.

PDK SELAYANG said...

Ammak!!!!?

My Little Diary said...

hehehe... mmg hebat menantu2 mak minah & pak mat... bahagia anak2 dorang...

azzey said...

eelobor: dh pnt dpt dulu email ni dr kengkawan.....

Mawar said...

aduh lahai.. hahaha~

Nik Nur Izzati said...

kelakar kelakar kelakar
haha
hahah ada jugak cerita kelakar macam ni

Sharinginfoz said...

he he he senyum di hari Jumaat

azieazah said...

kihkihkihkih!

eelobor said...

cerita di atas tidak ada kena mengena dengan yang hidup atau yang mati. watak2 di atas kemungkinan hanya kebetulan dan hanya sebagai gurauan dan jenaka. semoga hidup anda tidak terlalu tertekan

azzey said...

eelobor: x pe2....x tertekan.........kelakor adelah....he3.....

Siti Ruhayu Ab Rahman said...

baca berulang kali ttp ceria

ayu dh baca dalam buku lawak gelagat kisah pengantin....

lawak abis