Thursday, October 22, 2009

10 Sebab Jangan Bercinta Dengan Suami Orang

1. SI DIA TIDAK AKAN BERANI MEMBUAT SEBARANG KOMITMEN DENGAN KAMU

Seorang lelaki yang tidak bahagia dalam rumah tangganya akan pasti terasa amat gembira dengan kehadiran kamu apatah lagi dia terasa dirinya diberi sepenuh perhatian yang mungkin tidak diperoleh dari isterinya sendiri. Pasti saban masa dia akan melahirkan rasa bahagianya berada di sisi kamu. Ini mungkin kelihatan seperti komitmen terhadap masa depan kamu. Tapi, percayalah itu hanyalah kata-kata manis sekadar untuk mendapatkan cinta kamu saja!

2. SANGGUP MENIPU ISTERINYA

Sikapnya yang tak jujur terhadap isterinya sendiri sudah cukup untuk dijadikan bukti jelas kepada kamu sikap sebenar si dia yang tak jujur. Dia sanggup mencari hiburan di luar rumah apabila mendapati ada masalah atau perkara yang tidak memuaskan hatinya di rumah, tanpa cuba untuk mengatasi masalah itu. Tambahan pula, kamu menjadi punca sebenar si dia menipu kepada isterinya. Ingat, si dia mungkin akan mengulangi sikap menipu ini terhadap kamu apabila kamu berdua menghadapi masalah dalam perhubungan kamu kelak.

3. HUBUNGAN SECARA SULIT

Merahsiakan sesebuah perhubungan itu sememangnya suatu perkara yang meletihkan.
Melibatkan diri di dalam perhubungan sulit seperti ini akan membuatkan kamu kehilangan keyakinan diri kerana kamu akan ketinggalan dalam pelbagai aspek perhubungan yang indah. Kamu tidak boleh berjalan berdua-duaan dengan bebas dan bangga. Ini kerana kamu akan sentiasa diselubungi oleh perasaan takut dan bimbang. Takut orang lain terlihat kamu berdua-duaan lalu mengadu kepada isteri si dia. Mati kamu kena serang!

4. LELAKI LEBIH BERUNTUNG

Apa yang dimaksudkan di sini, dia dianggap lebih bertuah dalam masa yang sama tetap mempunyai sebuah keluarga yang akan tetap menyayanginya. Sebaliknya dalam diam kamu pula yang mengalami “kerugian” kerana terpaksa berkongsi kasih dengan keluarganya yang sah. Bayangkan, kamu tidak boleh menemaninya ke majlis-majlis formal kerana sudah pasti dia akan membawa isterinya. Kamu hanyalah sebagai teman di kala ingin mengubat kesunyian atau mencari hiburan jika ada masalah di rumah saja! Kamu kena ingat, mereka boleh berkahwin lebih daripada empat!

5. MAMPUKAH KAMU MENCINTAINYA?

Persoalannya, apakah kamu masih sanggup meneruskan perhubungan dengan seorang lelaki yang tidak jujur dan tidak hormat kepada isterinya? Dengan menjalinkan perhubungan secara sulit dengan kamu sudah jelas menunjukkan bahawa dia menganggap perempuan mudah untuk dipikat dan diperlakukan sewenang-wenangnya. Jika dia benar-benar menyayangi dan jujur dengan isterinya, sudah pasti dia sanggup berterus-terang. Alasan untuk tidak melukai hati isterinya bukannya alasan yang kukuh memandangkan dia sememangnya sudah melukai hati isterinya di saat dia menjalinkan hubungan dengan wanita lain!

6. SI DIA AKAN HILANG HORMAT TERHADAP KAMU

Jangan terkejut! Walaupun dia yang jatuh cinta pada kamu dan menarik minat kamu, di dalam hati lelakinya dia pasti akan pandang rendah terhadap wanita seperti kamu yang mudah terpedaya dengan kata-kata lelaki sepertinya. Siapa tahu, mungkin pada awalnya dia sekadar nak “test market” saja. Tak sangka pula kamu benar-benar terpikat. Lelaki pula, mana yang sanggup menolak tuah kan? Dalam keadaan seperti inilah yang selalunya akan timbul soal dipermainkan.

7. PEMUSNAH RUMAH TANGGA ORANG LAIN

Ingat ! Sebagai wanita, kamu seharusnya lebih memahami perasaan dan naluri kaum sejenis kamu. Dengan menjalinkan hubungan dengan suami wanita lain, menunjukkan bahawa kamu tidak menghormati hak kaum kamu sendiri. Bayangkan jika hak kamu diganggu atau cuba dirampas oleh orang lain? Sebaliknya ada pula yang sanggup berkomplot dengan si lelaki untuk menipu isterinya. Ingat, jika hari ini kamu mengambil hak orang lain, tak mustahil orang lain pula akan mengambil hak kamu suatu hari nanti! Renungkan!

8. KAMU MENIPU DIRI SENDIRI

Si dia sentiasa mengucapkan kata-kata manis pada kamu tetapi masih tidak menamatkan perhubungannya dengan isterinya dan pada masa yang sama masih tidak memulakan perhubungan yang sah dengan kamu. Inilah yang dikatakan sebagai “Action that speak louder than words” (pandai cakap tapi buatnya tidak!)

9. BERWASPADALAH DENGAN “BOOMERANG KESALAHAN”

Kebanyakan orang tak kira sama ada wanita tau lelaki mempunyai sikap sukar untuk bertanggungjawab terhadap keputusan dan tindakan yang mereka lakukan secara terburu-buru. Manusia lebih mudah untuk mencari kesalahan orang lain daripada menanggung malu. Jika perbuatan si dia diketahui oleh isterinya atau saudara-mara, jangan terkejut jika dia menyalahkan kamu lalu membuatkan kamu terpaksa menanggung segala derita. Haiiiii Kasih ke mana, sayang ke mana. Tinggal kamu seorang yang menderita !

10. MASA ITU EMAS! DAN KAMU TIDAK SEPATUTNYA MENSIA-SIAKANNYA

Hubungan dengan lelaki yang telah berkahwin boleh berlanjutan selama beberapa tahun. Sedar tak sedar, usia kamu semakin meningkat. Apabila kamu sudah tua baru kamu sedar yang kamu terjerat dan tak boleh melarikan diri lagi. Jika boleh melarikan diri pun, kamu sudah tidak tahu apa yang patut kamu lakukan. Terasa begitu lama kamu mempersiakan zaman muda kamu menjalinkan hubungan yang TAK BERMAKNA!

satu lagi entry yang aku dapat melalui email yang di kirim oleh seorang kawan. hehehe....sekadar utk berkongsi jer...

15 comments:

zeqzeq said...

memang zalim yer suami itu..sapa agaknya

eelobor said...

barangkali mungkin ader & mungkin x de. apa kata saudara zeq? hehehe

echah_syed said...

dah tahu dah..ore jate meme begitu :p

eelobor said...

hahaha....mana tau ni echah? konpiden jah ayat dio

echah_syed said...

konpiden abih sbb kite ramai kawan dgn ore jate deh :)

zeqzeq said...

oleh itu carilah yang bujang boleh jaga 24 jam tak kongsi2

eelobor said...

echah: ramai kawan lg bagus sbb boleh kenal mcm² ragam dan "fe'el" seseorang

zeqzeq:hehehe...."sharing is caring" kan?

rosnanie said...

sharing is caring,
but if u not willing to share does it u not willing to care?

eelobor said...

kak ros:hehehe...agree sangat²

asilahmuhajer said...

kak ros, camtu ek??

camne ek?

Anonymous said...

jodoh tu Allah yang tentukan...tak kira lah dgn si bujang ke...si duda ke si suami org ke....si datok org ker.....Jangan lah taksub sangat...Percaya pada Qada dan Qadar.....

Anonymous said...

Dari segi ilmu tauhid, penulis artikel ni boleh jatuh syirik sbb artikel ini boleh merangsang org lain membenci poligami, padahal poligami adalah halal dalam Islam...

Kalau x suka poligami, diam2 je, psal llki yang x bertanggungjawab/ambik kesempatan dlm berpoligami, itu adalah urusan dia dgn Allah...

Isteri2 patut dididik supaya tunduk dan berkhidmat pada suami, isteri tiada hak utk menghalang suami berpoligami

Jgn dihalang perempuan yang hendak berkahwin dgn suami org (jika llki itu seorg yg baik), kerana apabila berkahwin, separuh kaki perempuan tersebut sudah berada di syurga, sebaliknya didik mereka supaya patuh dan taat pada suami walaupun suami bersifat buruk.

Harap penulis dapat tarik balik artikel ini...

azzey said...

eelobor: kita diberikan akal utk memilih kan eelobor.....mesti tau mana yag baik dan mana yg buruk....Bercinta ngan suami org bermakna kita menyakitkan hati org lain iaitu isteri si lelaki itu....

Osman said...

Kalau suami orang bercinta senyap2 dgn bini orang macamana pulak..???

Anonymous said...

salamzzz.....

kalau pun artikel ni boleh menyebabkan org benci kepada poligami, xkan lah sampai jatuh hukum syirik kot???
ust kena cermat skit bila nak bercrita pasal hukum hakam. jgn ikutkan perasaan.