Nuffnang Ads

Sunday, May 29, 2011

Jawapan Kepada Soalan Menggunakan Logik Akal: Kenapa Orang Islam Sembah Kaabah ?




"Kenapa orang Islam sembah bangunan kain hitam tu?"

"Oh.... itu Kaabah atau nama lainnya Baitullah"

"Baitullah tu apa?" ...

"Secara terjemahan mudah maknanya Rumah Allah"

"Allah ada dalam tu?"

"Tak....."

"Jadi, kenapa sembah bangunan tu kalau Allah tak ada dalam tu?"

"Yang saya sembah bukannya bangunan tu.."

"Kamu sembah apa?"

"Saya sembah Allah swt"

"Jadi, kenapa sembah bangunan tu?"

"Saya MENGHADAP sahaja ke arah Kaabah tetapi saya tak sembah Kaabah.."

"Bukankah kamu sujud ke arah Kaabah, maknanya kamu sembah Kaabah la.."

"Kamu pernah tgk perlawanan bola dalam TV?"

"Pernah...... selalu.."

"Kamu tengok tv ke tengok perlawanan bola?"

"Tengok perlawanan bola la.."

"Di mana?"

"Dalam tv la.."

"Cuba buka tv tu, tengok di dalamnya ada stadium dan perlawanan bola ke tak.."

"Memanglah tak ada.. tapi itukan gambarnya ada.."

"Bukalah dalam tv, tengok ada ke tak gambar perlawanan bola dalam tu.."

"So..?"

"Maknanya kamu tengok tv, bukan perlawanan bola.. betul tak?"

"Tak.. aku tengok perlawanan bola la melaui tv tu.."

"Peliknya.."

"Sebab apa pulak pelik?"

"Ye la, kau cakap tengok perlawanan bola, sedangkan aku tengok dalam tv tu tak ada apa-apa.. yg ada hanya wayar je berselirat.."

"Memanglah dalam tv tu ada banyak wayar, tapi tv tu menayangkan gambar-gambar perlawanan bola dalamnya.."

"Hurm.. jadi tak peliklah ni..?"

"Ya.. tak pelik.."

"Jadi tak pelik jugalah aku sujud ke arah Kaabah untuk menyembah Allah swt. walau pun dalam Kaabah tak ada Allah.."

sumber: bila godek2 dekat google....

9 berkata-kata:

pena rozie said...

nice n3...

TRIPLE S ♥ said...

nice :) otak jadi berkembang.

Sharinginfoz said...

thanks for sharing....

zeqzeq said...

pandai memang logik akal..

Citarasa Rinduan said...

mmg terbaik dan lengkap pada soalannya......
bagus sangat2 entry ini

ejaMaria said...

terbaekkkkk....

like idea ni...

*∽ IZAN ∽* said...

ahaa.. betul betul!! memang terBAEKKK!!

mama maman said...

mcm2 cara syaitan nak tarik umat islam utk sesat kan.... minta dilindungi...

little daisy said...

best3..
seronok bace entry2 begini... :)

Nuffnang Ads