Nuffnang Ads

Friday, October 29, 2010

Generasi Sekarang Buta Sejarah


utusan

Sebelum ini aku pernah membuat entri berkenaan subjek sejarah yang di jadikan matapelajaran teras dan wajib lulus dalam peperiksaan. Boleh rujuk di sini. Sedihnya bila generasi2 muda hari ini buta sejarah yang terlampau amat. Malah mengikut kajian oleh Utusan Malaysia, responden terdiri dari pelbagai lapisan masyarakat dan yang berumur lingkungan 16-51 tahun. Sedih memang sedih apabila mereka yang jahil tentang sejarah langsung tidak mengetahui siapakah perdana menteri Malaysia yang pertama, bilakah negara kita mencapai kemerdekaan. Mengikut kajian tersebut, maka boleh di buat kesimpulan bahawa,

- Remaja masa kini buta sejarah.
- Remaja masa kini tidak minat mengingati peristiwa lalu.
- Remaja masa kini tidak peduli soal-soal kenegaraan.
- Remaja masa kini tidak suka ilmu pengetahuan am.
- Remaja masa kini ambil mudah patriotisme.
- Remaja masa kini terlalu memandang ke depan.
- Remaja masa kini tidak dipupuk penghayatan, sebaliknya menghafal sejarah.

sumber: utusan malaysia online

Jangan di salahkan orang lain apabila kita di tindas lantaran sikap kita sendiri.

nota: aku tetap tidak menyokong membeli tapi akan terus membaca untuk melihat apa yang di tipu

5 berkata-kata:

azzey said...

eelobor: sikap lah punca utama. sikap tu yg perlu diubah.....

Ieda Al-Habsyi said...

sejarah subjek kegemaran saya! :)

eelobor said...

azzey: soalan mcm itu pun tak kan la tak nak ambik kisah langsung kan? memang betul, berpunca dari sikap

eelobor said...

ieda: saya tak berapa suka subjek sejarah sebab perlu kepada menghafal fakta2 & tarikh. tapi itu tak bermaksud sya tak ambil tahu pasal sejarah kan? sekurang2nya sejarah tanah air sendiri

Ciklinn said...

best apa sejarah... ciklinn teror tau zaman dolu2.. hahhahah

dorang... makan kat sini.. besar kat sini.. berak kat sini... benda2 basic pun tak tau....haitsssss

Nuffnang Ads